کد مطلب:227797 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:206

شرایط سیاسی - اجتماعی عصر امام هشتم
دوره ی 20 ساله روزگار امامت و رهبری امام ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام را می توان به دو بخش تقسیم كرد:

بخش اول: از آغاز امامت تا سفر به خراسان؛ یعنی از سال 183 تا 201 ه. ق.

10 سال از مدت یاد شده را امام علیه السلام در روزگار هارون سپری كردند. این دوره از سال 183 تا 193 بود كه از جهتی شباهت به روزگار امام زین العابدین علیه السلام دارد؛ یعنی نمی توانستند و مناسب نبود فعالیت پدر [1] را تكرار كنند. البته در این دوران سادات به قیام هایی مشغول بودند و



[ صفحه 35]



شخصیت امام علیه السلام نیز پشتوانه ی آنان بود.

امام علیه السلام از سوی دیگر به نشر فرهنگ اسلامی و تصحیح فلسفه ی سیاسی اجتماع و روانه كردن داعیان روشنگر، برای تحقق منظور یاد شده اقدام كردند.

8 سال دیگر، سالیانی بود كه با مرگ هارون الرشید آغاز می شود (یعنی از سال 193 ) و تا مسافرتی الزامی امام به خراسان و مرو یعنی سال 201 ادامه می یابد.

این دوره با آغاز خلافت محمد امین (198 - 193 ) و خلافت مأمون همزمان است و از جهتی شبیه روزگار امام محمد باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام است، زیرا در این دوره كشمكش های فراوان و خونریزی های بسیار بر سر خلافت جریان داشت.

بخش دوم: از میانه ی سال 201 تا پایان عمر امام؛ یعنی آخر ماه صفر سال 203 ه. ق.


[1] امام موسي بن جعفر عليه السلام سعي مي كردند با ايجاد تشكيلات و حركت هاي سري نظامي و سازماندهي سياسي، با حكومت مبارزه كنند، كه باعث شد امام را در زندان هاي طولاني و انفرادي حبس كنند امام 4 تا 14 سال در سياهچال هاي زندان هارون به سر بردند.